Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

A kosárelhagyás gyakori okai

A kosárelhagyás egy minden webáruháztulajdonost érintő probléma, hiszen a webáruházak előretörése óta létező jelenség, és az alapvetően mért aránya évek alatt sem csökkent, így nem meglepő, hogy több kutatást is végeztek a témában és folyamatosan igyekeznek csökkenteni a kosárelhagyási rátát.

A kosárba helyezett termékek körülbelül 30-40%-át vásárolják meg azonnal, így elmondható, hogy az elhagyott kosarak arány 60-70%-os is lehet. Ez az arány igen magas, viszont van rá lehetőségünk, hogy hatékonyan csökkentsük. A kosarak elhagyásának okai folyamatos kutatások alapján évek óta ugyanazok, így ezeket az indokokat kell megismernünk ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk fellépni ellenük.

 

  • Az egyik leggyakoribb kosárelhagyási indok az a magas, vagy érthetetlenül megfogalmazott szállítási díj, vagy túl hosszú szállítási idő.

Az internetes vásárlók az évek során hozzászoktak egy körülbelüli szállítási díjhoz és időhöz, ezzel kalkulálnak a vásárlás során, így ha webshopunkban ennél magasabb árakkal és szállítással dolgozunk, az növelheti az elhagyott kosarak arányát

Mit tehetünk?

Érdemes olyan fuvarozó céggel/cégekkel leszerződnünk, akik a vásárlók számára, és számunkra is elfogadható árral dolgoznak, azonban ha ez mégsem megoldható, nem szabad rejtegetnünk a szállítási díjat és időt a látogató elől, mivel ezzel megtévesztjük és így magunknak is kárt okozunk.

Fontos, hogy a lehető legtöbb helyen tűntessük fel a szállítási díjakat, az ÁSZF mellett készíthetünk neki egy külön aloldalt, a kosár felületén és megjeleníthetünk egy várható szállítási díjat is, valamint a termékoldalon is feltűntethetjük ezt. Ha bizonyos vásárlási összeg felett ingyenesen szállítunk, ezt mindenképp a látogató tudtára kell adnunk, így kiemelhetjük a főoldalon is előnyként, valamint érdemes a tudtára adni azt is, mekkora összegért kell még vásárolnia, ahhoz, hogy megspórolja a szállítási díjat.

A szállítási idő termékkörönként elég relatív, hiszen drágább, nagyobb méretű vagy nehezebben beszerezhető termékekre hosszabb időt is hajlandóak várni a vásárlók, azonban a több helyen is könnyedén beszerezhető termékekre, nem szívesen várnak 4, vagy annál több napot, így ha egy bizonyos termék jelenleg nincs raktáron a webshopunkban, ezt kötelesek vagyunk feltűntetni, és akár már a termékoldalon megjeleníteni azt, hogy az adott termék szállítási ideje hosszabbra nyúlik.

Összefoglalva tehát minél pontosabb információkat tűntetünk fel a szállítási díjakról, lehetőségekről, időről, annál inkább megkönnyítjük a látogató döntését a vásárlással kapcsolatban.

 

  • Igen gyakori ok még a vásárló döntésképtelensége, bizalmatlansága is.

Amikor egy látogató hosszú távra szeretne vásárolni, vagy magasabb árú terméket vásárol a legtöbb esetben több felületen is körbenéz. Behelyezi a terméket/termékeket a kosárba, megnézi a végösszeget a szállítási mód kiválasztása után, megnézi, hogy milyen ajándékot kap, kupon levonása után mennyibe kerül a termék, elgondolkodik szeretne-e ennyit költeni a termékre, szüksége van-e egyáltalán erre a termékre, visszamegy a termékekhez, újra végig járja őket, körülnéz úja más webshopokban is stb. A vásárlás során kialakuló bizonytalanság mindennapi jelenség, viszont a mi dolgunk az, hogy csökkentsük ezt.

Mit tehetünk?

Az első és legfontosabb dolog, hogy a termékről mindent információt tűntessünk fel a termékoldalon, ami segítheti a vásárló döntését. A részletes leírás és a paraméterek feltűntetése mellett érdemes a termékről több képet is megjelenítenünk, valamint adhatunk tippeket és tanácsokat a leendő használónak. Emellett érdemes a termékoldalon megjeleníteni az ügyfélszolgálat elérhetőségeit feltűntetni, hogyha maradna kérdése, keressen minket bizalommal.

Az ügyfélszolgálat elérhetőségeit emellett érdemes feltűntetni a fejlécben és a láblécben is, valamint egy külön aloldalon is, és lehetőség szerint az összes közösségi média felületünkön valamint a Google-ben is, mivel egy leendő vásárló akkor érzi magát biztonságban, hogyha van kitől kérdeznie a termékkel kapcsolatban. Érdemes legalább egy e-mailcímet és egy telefonszámot megadni (lehetőség szerint azt is írjuk ki, hogy mikor vagyunk elérhetőek ezeken a felületeken), valamint chat felületeket is lehet használni. Ezeken a felületek automatikus üzeneteket is adhatunk meg, azonban ha nem talált választ a kérdésére, lehetőség szerint maximum 1 napon belül válaszoljunk neki érdemben.

Érdemes kialakítani egy Gyakori kérdések aloldalt is, ahol a főbb felmerülő kérdéseket megválaszoljuk, így külön időráfordítás nélkül megválaszolhatjuk a vásárlók kérdéseit. Az újonnan felmerülő kérdésekkel ezt folyamatosan bővíthetjük, fő, hogy mindig aktuális legyen.

Sokakat befolyásol emellett mások véleménye egy-egy termékről, így mindenképpen előnyös, ha korábbi vásárlóinktól szerzünk véleményeket, és ezeket a termékoldal mellett akár a főoldalon, vagy egy külön aloldalon is feltűntetjük. Különböző értékelő programokban is részt vehetünk, hiszen például az Árukereső Megbízható Bolt programja, igen jó hírt adhat webshopunknak.

Növelhetjük esetleg a vásárlási hajlandóságot ajándék termékekkel is, melyet bizonyos összeg feletti vásárlás esetén adunk. Legyen akár ez egy apróság is, a vásárló értékeli, hogy ajándékot kap tőlünk, ha pedig több opció körül is választhat, még különlegesebbnek érzi magát.

Felugró ablakok segítségével is csökkenthetjük a kosárelhagyást, például adhatunk a vásárló számára egy 5%-os vagy 10%-os kupont a vásárlásához. A kupon is egy alapvetőn motiváló erő, viszont emellett szövegesen is támogathatjuk a vásárlót a döntésében, így a felugró ablakban kiemelhetjük, hogy milyen előnnyel jár neki a vásárlás. Ha több típusú terméket is árusítunk, akkor általánosabb szöveget is írhatunk pl. „Tégy egy lépést az egyszerűbb hétköznapok felé! Hogy a vásárlást is egyszerűbbé tegyük, fogadd el ezt a 10%-os kupont!” Az Optimonk lehetőségei között olyan opciót is találunk, melyben 15 percig felhasználható kupont nyújtunk a vásárlónak, így a kedvezmény mellett még a rövid idő is motiválhatja a gyorsabb döntésben.

 

  • Vannak emellett olyan látogatók is, akik emlékeztetőként hagyják a termékeket a kosarukban.

A termékeket több webshopban is kívánságlistára helyezheti az ügyfél, azonban ez a lehetőség nem mindenhol elérhető, így a kosárba helyezett termékeket úgymond megőrzésre hagyja ott a vásárló.

Mit tehetünk?

Ha még a látogató nem áll készen a vásárlásra pl. megbeszéli a párjával a kiadást vagy vár a vásárlással addig, amíg fizetést kap stb., akkor a kosárban hagyja a termékeit, mivel itt már egyben összekészítve látja őket. Azt, hogy rendszerünk megjegyezze a kosara tartalmát, mindenképpen lehetővé kell tennünk, mivel ha rövid időn belül visszatér, és a kosarát üresen találja, kezdheti elölről az egész folyamatot, ami demotiváló lehet.

Vannak olyan látogatók is azonban, akik elfelejtik, hogy ott hagyták a kosarukat, így nekik nem árt emlékeztetőt küldeni. Ezt megtehetjük hirdetésekkel is, hiszen a remarketing hirdetések mind Facebook-on, mind pedig Google Ads-en keresztül a korábbi látogatókat követi, Facebookon emellett pedig beállítható az is, hogyha valaki a kosarában hagyta a termékeit, azoknak külön szövegezésű hirdetést hozzunk létre.

Készíthetünk emellett egy automatikus e-mailt is, mely egy bizonyos idő után kerül kiküldésre az ügyfélnek, és értesítjük benne a kosárban hagyott termékeinek listájáról, valamint adhatunk számára egy kupont is, mely motiválhatja a vásárlás befejezésében.

Mindkét esetben figyelnünk kell a pozitív és megfogó szövegezésre, hogy nagyobb eséllyel lássuk viszont látogatóinkat.

Mielőtt a fent említett megoldások valamelyikét alkalmazzuk, érdemes utánanézni az Analytics felületen, hogy webshopunkban milyen a kosárelhagyási ráta, valamint érdemes webshopunkat egy kívülállóval is átnézetni, hogy a véleményei alapján javíthassuk a vásárlói élményt.

Elvesztél ajánlataink tengerében?

Tekintsd meg összefoglaló táblázatunkat, így világosabb lesz milyen különbségek vannak egyes csomagjaink között.

logo Webshop alapbeállítások csomag Superior webáruház készítő csomag Webáruház költöztetés csomag Webshop redesign csomag Egyedi design csomag
           
Dedikált kapcsolattartó small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Főoldali designterv és fejlesztés   small-correct(sablon alapú) small-correct(sablon alapú) small-correct(sablon alapú) small-correct(egyedi)
Kategóriaoldali designterv és fejlesztés         small-correct
Termékoldali designterv és fejlesztés         small-correct
Választott aloldali designterv         small-correct
Mobilra designterv         small-correct
Általános beállítások small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Domain beállítások small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Fizetési és szállítási beállítások small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Rendeléssel kapcsolatos beállítások small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Alap onpage és technikai seo beállítások small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Mobilra, tabletre optimalizálás (reszponzív) small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Grafikai elemek elkészítése   small-correct small-correct small-correct small-correct
Kapott képek méretezése, tömörítése (nem termékfotók) small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Belépés és regisztráció beállítások small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Megjelenítési beállítások small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Termékfeltöltés   small-correct(10 db) small-correct(termékek költöztetése) small-correct(10 db) small-correct(10 db)
Egyedi visszaigazoló emailek   small-correct small-correct small-correct small-correct
Egyedi hírlevélsablon   small-correct small-correct small-correct small-correct
Bannerkészítés   small-correct small-correct small-correct small-correct
CSS kódolás   small-correct small-correct small-correct small-correct
Egyedi modulok létrehozása admin felületről szerkeszthető         small-correct
Egyedi modulok létrehozása admin felületről nem szerkeszthető   small-correct small-correct small-correct  
Egyedi lenyíló készítése   small-correct small-correct small-correct small-correct
Logótervezés         small-correct
Névjegykártya tervezés         small-correct
Aloldalak létrehozása (maximum 10 db)   small-correct small-correct small-correct small-correct
Tervezést megelőző piackutatás és konkurenciaelemzés   small-correct small-correct small-correct small-correct
Sablon beállítása, átalakítása a terveknek megfelelően   small-correct small-correct small-correct  
Kiválasztott sablon beállítása módosítás nélkül small-correct        
Egyedi témafejlesztés         small-correct
301-es átirányítások     small-correct    
Termékek költöztetése előző webáruházból     small-correct    
Számlázó program integrációja small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Online fizetési mód integrációja small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Jogi dokumentációk integrációja vagy feltöltése small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Alkalmazások beállítása small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Marketing eszközök integrálása   small-correct small-correct small-correct small-correct
Kategóriafa kialakítása small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Kategórialeírások készítése (maximum 50 db)   small-correct small-correct small-correct small-correct
Termékmatrica tervezése és létrehozása   small-correct small-correct small-correct small-correct
Hűségpontrendszer, véleményösztönző, kosárelhagyó kialakítása   small-correct small-correct small-correct small-correct
Tesztelés, komplett ellenőrzés small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
Ajándék termékfeltöltést segítő oktatóanyag small-correct small-correct small-correct small-correct small-correct
           
  Érdekel Érdekel Érdekel Érdekel Érdekel