E-kereskedelmi trendek 2022

Az elmúlt évek járványügyi intézkedései nem csak az életünket, de a vásárlási, fizetési szokásainkat is fenekestül felforgatták. Egyre több magyar fogyasztó kényszerült az online térbe, ami a kereskedelemre is nagy hatással volt.

Az e-kereskedelem fejlődésének azonban kifejezetten jót tett a kereskedelmi piac átalakulása, 2021-ben például az előző évhez képest 3%-al nőtt az e-kereskedelmi forgalom, ezzel maga mögé utasítva a járványt megelőző éveket is. Azonban ahhoz, hogy egy webshop meg tudja tartani vevőit, sőt újabb és újabb vevőket szerezzen, folyamatosan fejlődnie kell, lépést kell tartani a piac folyamatos alakulásával.

És hogy mik is ezek? Következő blogunkban ennek járunk utána.

Bár már Magyarországon is egyre elterjedtebb az online kereskedelem, az USA-hoz képest még mindig gyerekcipőben jár, így az amerikai piachoz képest még hatalmas növekedésre számíthatunk. A Statista kutatásai szerint az emberek 51%-a már inkább online szerzi be a hétköznapi élethez szükséges dolgokat, és ez a szám előreláthatólag minden évben 5%-al növekszik.


De mégis hogyan tarthatunk lépést a rohamos fejlődéssel?

1. Automatizáció
Az újfajta igények újfajta megoldásokat követelnek, gondoljunk például a logisztikára. Míg 10 éve a saját logisztika és raktározás volt a legelterjedtebb megoldás, ma már számos új lehetőségünk van, ilyen például a fulfilment, melynek lényege, hogy a logisztikai és raktározási feladatok kiszervezésre kerülnek, így fogyasztóid sokkal magasabb minőségben és sokkal rövidebb idő alatt szolgálhatod ki. Nem mellesleg a házhozszállítás díjából is lecsippenthetsz, hiszen a futárcégek listaárainál jóval kedvezőbb díjon szállíttathatod termékeid és az sem jelent gondot, ha kevesebb csomagszámmal dolgozol, így is versenyképes maradsz. Ezzel az új megoldással még az sem kizárt, hogy bizonyos nagyvárosokban már a megrendelés napján kiszállításra kerül a termék, amely igen nagy előnyt jelenthet versenytársaiddal szemben.
A Shoprenter rendszerében számos automatizációra van lehetőség, ilyen például az automatikus kosárelhagyási és egyéb email kampányok.

2. Vásárlói mintázat, profilozás, piacelemzés
Ha lépést szeretnénk tartani az online kereskedelmi trendekkel, érdemes követnünk célközönségünk viselkedését, elemezni vásárlóink adatait. Továbbá különösen fontos odafigyelnünk a piacunk elemzésére is, hiszen így alakíthatjuk ki azt a marketing stratégiát, amivel a legjobban szólíthatjuk meg leendő vásárlóinkat, hiszen nyilvánvalóan máshogy kell megszólítanod egy fiatalabb, akár iskolás célközönséget, mint az idősebb potenciális vásárlókat – és ez persze igaz a hangnemre és a marketing csatornákra is.
Ahhoz, hogy webshopunkat sikerre vigyük, érdemes riválisainkat is szoros megfigyelés alatt tartani, és követni azt, hogy milyen kreatív irányzatokat ölelnek fel, milyen újításokat vezetnek be, vagy például hogy milyen platformokon vannak jelen. Időről időre javasolt konkurenciaelemzést tartanunk, hiszen így egy teljesebb képet kaphatunk arról, hogy hol is helyezkedünk el, mi az, amit jól csinálunk és mi az, amiben még fejlődnünk kell.
A tájékozottság mindig lépéselőnyt jelent, és nincs ez másképp akkor sem, ha iparól van szó. Tartsuk nyitva a szemünket és fülünket az iparági hírek tekintetében is, így elsőkézből értesülhetünk a változó piaci feltételekről a közelgő trendekről.

3. Zöldülj te is
Az idei évben minden eddiginél nagyobb befolyással bírnak a zöld törekvések. Figyelj te is a környezettudatosságra, igyekezz környezetbarát ellátási láncot kialakítani, gondolkodj te is zero-waste, újrahasznosított és fenntartható megoldásokon!
Megfigyelhető, hogy a fogyasztók egyre inkább keresik a fenntartható márkákat, szívesebben köteleződnek el ezek iránt. Különösen igaz ez a fiatalabb célközönségre, a fenntarthatóságra való összpontosítás már most is egy igen kiemelkedő marketing trend, 2022-ben azonban ez tovább növekszik majd.
Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy az elmúlt 5 évben a „Fenntarthatóság” havi keresési lekérdezése globálisan 164 500-ról 724 000-ra nőtt.
(forrás:  What Ecommerce Trends Will Define 2022? )


Érdemes ezt tehát beépítenünk valamilyen módon vállalkozásunkba, akár csak annyival is, hogy a csomagolás termén odafigyelünk arra, hogy kevesebb műanyagot használjunk, vagy, hogy a csomagolóanyagaink újrahasznosíthatóak legyenek (és persze ezt érdemes kommunikálnunk a célközönségünk felé is).
Összességében tehát 2022-ben érdemes több fronton is tudatosságot csempésznünk vállalkozásunkba, ami persze nem kis feladat. Ha szükséged lenne ebben egy kis segítségre, keresd bátran csapatunkat elérhetőségeink egyikén.